Blog

Welke invloed heeft voeding op je burn out?

Dat ga ik je deze maand, de maand van “Voeding” laten ervaren. Want ervaren werkt het beste, het zelf voelen hoe je lichaam ergens op reageert en hoe snel.


Elke week heb ik een weekthema voor je en deze week starten we met…..

Welke invloed heeft voeding om mijn stemming?

Voordat ik daarop in ga even kort wat uitleg. Voeding kan dus wel degelijk invloed hebben op onze stemming. Hoe, daar zijn de onderzoekers nog niet overuit, omdat alles wat zich in ons hersenen en het zenuwstelsel afspeelt zo verschrikkelijk ingewikkeld is. 


Dat veel mensen zich beter voelen bij een dieet met koolhydraat beperkte voeding heeft te maken met het stofje serotonine. Deze neurotransmitter heeft grote invloed op je stemming, geheugen, stemming, zelfvertrouwen, eomtie, seksuele activiteit en eetlust. Ook heeft zij invloed op pijnprikkels. Koolhydraten hebben een invloed op serotonine. Via een ingewikkeld proces verhoogd het tryptofaan en die wordt weer omgezet in serotonine


Dan heb je nog 2 soorten koolhydraten. Snelle koolhydraten, deze geven in een korte tijd veel energie en een verheugd gevoel. Om daarna weer in te zakken tot moeheid. Langzame koolhydraten geeft het een langer vol een gevoel van vreugde en energie, wat een dip of depressie voorkomt.


Weet wat je eet.

Weten wat je allemaal in je mond steekt is dus het begin. Daar start alles mee. Je bewust worden wat je in je mond stop. Schrijf alles op, wat je drinkt, je tussendoortjes, je maaltijden alles. Zo krijg je overzicht en misschien zie je meteen al waar je de mist in gaat.


Etiket lezen
. Hoe doe je dat?

Daarnaast vraag ik jou om etiketten te gaan lezen. Nee, niet de staatjes met percentage aan koolhydraten etc, ik wil graag dat je de ingrediëntenlijst op producten gaat lezen.


Zo wordt je nog bewuster van wat je ECHT in je mond stopt.


Het eerst ingrediënt in de reeks die je leest is degene die er het meeste in zit, de 2e wat minder etc. De laatste zit er dus maar voor een heel klein deel in. 


Ik vraag je vooral te letten op suiker, rietsuiker, fructose en sucralose. Dit zijn allemaal vormen van snelle koolhydraten die je bloedsuikerspiegel uit balans halen. Als deze uit balans is voel jij je moe, depri, geen energie en heb je zin in nog meer zoetigheid. Zodra je weer wat zoetigheid hebt genuttigd voel jij je weer beter om daarna je weer rot te voelen. Door deze uit je voedingsschema te weren en daar andere voedingsmiddelen voor in de plaats eten, krijg je meer langdurige energie en daar gaan we voor.


Daar ga ik deze weken tips voor geven zodat jij hier verandering in kan brengen.


Dus voor deze week ….Lees etiketten en schrijf op wat je eet.
Wees wel eerlijk naar jezelf toe, kijk in de spiegel.Want je doet dit voor jezelf. Niet voor je geliefde, je moeder of vader of iemand anders. Nee JIJ. Jij hebt en pakt hierbij de regie over je lichaam en leven. 


Suc6 en voor vragen weet je mij te vinden.

Facebookby feather

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: