Blog

Welke bijdrage heeft de natuur bij het herstel van een burn out? + 3 tips

Via de mail kreeg ik deze vraag toegestuurd. Op FB en insta heb ik uitleg gegeven. En toch vind het belangrijk op het in mijn blog er ook over te hebben.

De kracht van de natuur wordt mijns inziens sterk onderschat. Helemaal als het gaat om herstel tijdens ziekte. Natuur is ont-stresser nummer 1. Hij verlaagt je stress hormoon Cortisol en geeft daardoor rust in het hoofd en lichaam. Deze rust zorgt ervoor dat je energie krijgt om situaties te overzien en juiste beslissingen te nemen. Iets wat je niet doet als je middenin de stress zit. Dan kun je niet helder denken en maak je dienovereenkomstige beslissingen.

Ga naar buiten, zoek de natuur op. Ga aan de wandel, elke dag 30 minuten stevig door wandelen is net zo goed voor het lichaam als een work out in de sportschool. Met het voordeel dat je hier frisse lucht in ademt.

Die frisse lucht diep in- en uitademen is goed voor je longen maar ook voor je hersenen. Die krijgen ook een stoot fris bloed, wat de concentratie weer bevordert.

Tip 1: Kijk om je heen. Wat voor moois zie jij?

Ga je aan de wandel, kijk dan ook om je heen. Er is zoveel te zien. Van prachtige bloemen, vlinders, vogels tot mooie vergezichten. De lijst is eindeloos.

Tip 2: Neem tijd om te luisteren

Neem tijd om te luisteren naar de geluiden. Ga zitten op een bankje, boomstam of zo in het gras. Misschien hou jij wel van de strand en zee. Ga dan lekker met je blote voeten door het zand, plof in de duinen met zicht op zee. Sluit je ogen en luister naar de geluiden van de omgeving. Focus daar je gedachten op.

Tip3: Gebruik je neus

Gebruik ook je neus. Loofbos heeft een andere geur dan dennenbos of de zee. Snuif het op. Diep in- en uitademen.

Geniet van het moment. Geniet van NU.

Facebookby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *