Blog

Wat doet Voeding met je brein?

Ik had je verteld dat de maand Maart in het teken zou staan van Voeding en Brein. Heel even heb ik gedacht om een ander onderwerp te behandelen, toch zei mijn intuïtie dat ik met dit onderwerp moest doorgaan.


Zorg voor je Body & Mind

Zorg voor verse groente en fruit, goed voor body & mind ( maar dat had ik je al vertelt :))Daarnaast schramp je alle toegevoegde suikers uit je eetpatroon. Geen koekjes, snoepjes, suikerhoudende  dranken en ranja’s.

Geen frisdrank maar fruitwater

Neem kruiden- of rooibos thee maak water met een uitgeknepen citroen en munt erin. Of maak dit verfrissende water.
Maak zelf een overheerlijke chocolade bananenbrood
Gezellig met de kids.

Als alleenstaande kun je misschien wat plakjes bij de buren aan de deur hangen en ze een berichtje sturen dat je iets lekkers voor ze hebt neergehangen. 


Gezonde vetten

Ook iets waar je nu extra om moet denken. Je komt minder in beweging dan is het belang van gezonde vetten extra belangrijk.Je kunt dan denken aan bakken/braden in ongezouten roomboter of kokosolie.Beide kun je ook je brood mee smeren en zijn vetten die goed door het lichaam worden opgenomen en verbruikt. Deze Frisse markeelsalade is daar een voorbeeld van.

Wat doen vetten met je brein?

Zij zorgen, samen met de koolhydraten en eiwitten, ervoor dat neurologische verbindingen goed worden gelegd. Wat betekent dat jij je beter kunt concentreren, je beter kunt onthouden, jij je minder moe voelt, jij minder paniek voelt en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Je ziet nu hoe belangrijk juiste, gezonde voeding voor je brein.


Eet vooral:

* noten en zaden ( denk aan amandelen, walnoten, zonnebloempitten, pompoenpitten etc. Wel ongezouten en ongebrand)

* avocado’s 

* groene groente

* verse groente en fruit ( denk aan sinaasappels, kiwi’s, manderijnen, blauwe bessen, aardbeien)

* griekse yoghurt ( hier zitten melkzuurbacteriën in die goed zijn voor je darmen)

* lijnzaad en chiazaad ( bronnen van o.a. vezels en omega’s)* vette vis (makreel, sardines, haring)
* olijfolie

* roomboter

* kokosolie


Lief zijn...
Wees lief voor je lichaam en brein in deze tijd. Jij bent degene die bepaalt hoe jij je leven leeft, wat jij in je mond stop en hoe jou lichaam hierop reageert. Wees hier bewust van. 
Door je hier al bewust van te zijn, zorg je ervoor dat het voor je brein minder hard werken is. Hij krijgt nl de juiste voedingsstoffen om te kunnen functioneren. 


Wat je denkt is wat je doet en wat je eet.

Neem het eens onder de loep nu je meer of helemaal thuis zit en gooi het roer om.Nu is daar de perfecte tijd voor.

Alles nu vraagt om dingen opnieuw te bekijken. Denk in mogelijkheden, want die zijn er genoeg. 

Stay healthy, stay positive.

Facebookby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: