Blog

Waarom is gezonde voeding goed bij een burn out en stress? Met 5 tips.

Gezonde voeding. Voor veel mensen met stress klachten of een burn out is het lastig om met gezonde voeding bezig te zijn. Je bent de hele dag moe, probeert jezelf door de dag heen te slepen en dan moet je ook nog met gezonde voeding aan de slag. Terwijl de chips nu wel heel lekker smaakt. Net als die lekkere koeken en snoepjes. De suikerrijke producten zijn je vriendjes, denk je. Het nadeel is je wordt er alleen maar meer moe van.

Hormonen uit balans. Door de stress/burn out zijn je hormonen uit balans. Waardoor je zin hebt in allerlei ongezonde lekkers. vol met verzadigde vetten en suikers. Gevolg is dat je in gewicht aankomt. Waar je dan ook weer zorgen om gaat maken. Meer stress op het bordje.

Gezond eten is echt belangrijk om je stresslevel te verlagen. Dagelijks heb je eiwitten en goede vetten nodig en koolhydraten in gezonde versie. Daarnaast geven ze samen vitaminen en mineralen je energie, gezonde huid, haar en nagels, hebben invloed op je bloedsomloop en je bloedsuikerspiegel en concentratie. Ze helpen je dus jouw herstelproces te versnellen.

Kortom gezonde voeding verhoogd je gezondheid zodat je je kans op aandoeningen verkleint terwijl je je levenskwaliteit verhoogt.

Dat wil jij toch ook? En dat kan. Hier zijn mijn tips.

Gezond eten is een serie van kleine gewoontes

Door te letten wat je in je mond stopt heb je al gauw door waar hem de schoen wringt en wat jouw gezondheid negatief beïnvloed. Pak in plaats van een koek fruit of groente. Zoek fruit/groente uit welke jij lekker vind. In fruit zitten fruitsuikers die door het lichaam anders worden verwerkt dan die van jouw koek. Daarnaast zitten ze vol met vezels. Goed voor je stoelgang en vol gevoel. In groente zit veel vocht en vezels. Je hebt al wel door waar dat goed voor is. Ook noten en zaden kun je goed toevoegen aan je voedingspatroon.

Zo kun je al die kleine gewoontes één voor één veranderen en zul je op de lange termijn merken dat je lichaam deze verandering laat zien.

Je hoeft niet drastisch te gaan veranderen. Dat hou je niet vol en geeft stress met name aan je lichaam en die moet RUST geen stress.
Als je jezelf stap voor stap traint om gezonder te eten, kun je het een leven lang volhouden.

En dat is fijn. Want alleen zolang je gezond eten volhoudt, zal je lichaam de resultaten tonen. Zodra jij terugvalt in friet en frikadellen, zal je lichaam binnen niet al te lange tijd de negatieve verandering laten zien.

Neem tijd voor je maaltijd

Heb je een heerlijke, gezonde maaltijd gemaakt eet die dan rustig aan een tafel op. Niet bij de TV aan de salontafel.

Telefoon is aan de kant. Het leidt alleen maar af en die berichtjes kunnen best wachten tot na het eten.

Kauw rustig en goed. Met goed kauwen proef je de ingrediënten beter en wordt je eten beter verteerd in je darmen. Gewoon even genieten van wat je hebt gemaakt.

Maak een eetplanning

Door het maken van een eetplanning en 1 x per week je boodschappen te doen voorkom je dat je “snaai dingen ” meeneemt. Koop een weekplanner en ga op zondagavond ervoor zitten. Schrijf per dag op wat je wilt eten en maak meteen een boodschappenlijstje. Het zo’n verandering die, als je hem eenmaal hebt doorgevoerd er de vruchten van plukt.

De planning geeft rust. Je hoeft maar 1 x boodschappen te doen. Je weet wat je de rest van de week eet. Dus RUST. Natuurlijk kun je rustig eens een dag wisselen van je planning. Dat doe ik ook wel. Heb ik op dinsdag iets staan waar ik geen zin in heb, maar wel zin in het recept van woensdag? Dan wissel ik die.

Gezonde voeding

Gezonde voeding is voor mij vers. Groente en fruit wil ik nog wel uit de diepvries meenemen. Omdat dit onbewerkt voedsel is. Al het bewerkte voedsel wordt vaak suikers aan toegevoegd. Die moet je juist vermijden. Suikers beïnvloeden je bloedsuikerspiegel waardoor je een peik krijgt van veel energie en daarna zak hij als een plump pudding weer in. Net als kant-en -klare maaltijden en pakjes met mix. Hier wordt ook veel aan toegevoegd wat je niet nodig hebt. Daar komt bij dat vers veel lekkerder smaakt.

Vraag hulp.

Vraag je omgeving om je te helpen. Misschien wil je partner wel gezond voor je koken of je ouders. Kortom roep hulp in van je naasten. Heb je toch de drang naar ongezonde meuk? Drink dan water of kruidenthee of ga slapen.

Je begrijpt nu waarom gezonde voeding zo belangrijk voor je lichaam en leven en waarom ik het in mijn trajecten heb geïmplementeerd. Jouw Frisse Start is zo’n prachtig traject. In 8 weken ga jij aan de slag met grenzen stellen en bewaken, gezonde voeding, mindset en bewegen.

Voel je meer voor een VIP-dag? Ook dat kan. We gaan dan 1 op 1 aan de slag met jouw vragen.

Je kunt je ook nog opgeven voor de GRATIS 8- dagen challenge”Meer energie, hoe krijg ik dat? Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar. De challenge start 3 mei a.s. Onder knop aanbod vind je info.


Facebookby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *