Blog

Smartphone Detox + 7 tips

Gisteren had ik op social media een stukje uit mijn Detox week gedeeld en ik kreeg daar zoveel reacties op dat ik er een blog over geschreven heb. Het leeft onder velen, maar wat we moeten doen weten we niet of vinden we lastig. Ik geef je vandaag tools om de eerste stappen te zetten.

Hoeveel zit jij op je telefoon?

Hoe vaak kijk jij even of iemand heeft gereageerd, of als er een signaal af gaat pak jij hem meteen?

Als je er bewust op gaat letten…heel vaak. Wij kunnen er bijna niet zonder. En om die reden heb ik hem in mijn programma geplaatst.


Je kunt namelijk heel best zonder hem. Dat konden we 20 jaar geleden ook.
Ik weet het nog best, je kon alleen via een huistelefoon bellen en later dat je een mobiel waar je mee kon sms-en, meer niet. Geen google-maps, geen mp3, geen spelletjes erop. Niets van dat alles. Het voordeel was dat we meer met elkaar praatte, meer in het verkeer opletten, minder prikkels binnen kregen.

Minder prikkels


Laat dat nu net zijn waar we inderdaad wel behoefte aan hebben, minder prikkels. Daar wordt ons hoofd zo rustig van. Kunnen we beter concentreren, hebben we een beter geheugen, meer energie en balans in body & mind.
Door veel prikkels worden we prikkelbaar en moe. Wat logische is als je bedenkt wat ons hoofd allemaal moet verwerken op een dag. Daarom heb ik 7 tips voor jou om de je smartphone op te ruimen en aan de kant te leggen.
Want ja je mag ook wel eens kijken wat er allemaal op staat en wie je allemaal volgt.

Hier de 7 tips:

1. Zet alle push meldingen uit. Zelf heb ik ook het mediageluid uit staan. Facebook, insta- meldingen ik heb ze allemaal uit staan. Ik krijg alleen een melding als ik een mail ontvang.

2. Gooi eens een veger door de accounts die jij volgt, maar ook door Facebook en insta. Met wie connect jij echt nog? Waar voel jij dat jullie op dezelfde level zitten? Voelt het niet goed, heb je er niks mee? Waarom zit het account er nog tussen?

3. Stel grenzen aan social media. Mijn ochtendritueel is een meditatie luisteren( daar pak ik mijn telefoon voor), dan yoga, ontbijten en leg ik meteen een kaart, daarna is het tijd voor social media. Dit is een bewuste keuze. Zo wordt ik niet meteen al in een energie getrokken die niet van mij is. Eerst ik en dan de rest. :)Voor de avond is het vaak dat ik na 21.30 uur “het ding” aan de kant gooi. Geen blauwe lichten en flitsen meer voordat ik naar bed ga.

4. Welke apps gebruik jij nog? Ga je eens bij langs en gooi ze uit je telefoon. Heerlijk die opruiming. Jeetje dat geeft meteen een rustiger en opgeruimd gevoel. Je hoofd voelt ook helder.

5. Pak een boek, leen een boek bij de bieb. Zo kun jij je helemaal verliezen in een verhaal in plaats van telkens scrollen en niets lezen.

6. Ga met de kids aan de wandel, speel een spel, lees ze voor, bak samen een heerlijke cake. Kortom neem qualitytime. Je kunt natuurlijk ook qualitytime nemen met je partner. Met z’n 2en samen koken en dan uitgebreid thuis dineren bijvoorbeeld. Het brengt jullie bij elkaar. Maak ook eens een praatje met iemand die naast je zit in het bushokje of bij de tandarts.

7. Zet je telefoon een uit of leg hem aan de kant voor een deel van de dag en als dat goed bevalt leg hem dat de hele dag aan de kant of zet hem uit. Stel desnoods van te voren een timer in. Zodra die afgaat leg jij je telefoon aan de kant voor een bepaalde tijd. Onze jongste dochter heeft tijden dat zijn niet op haar telefoon mag, anders zit ze de hele dag op dat ding.

Suc6 en geniet van de vrijheid die je krijgt.

Facebookby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *