Blog

Relax op vakantie gaan + 10 tips

Afgelopen vrijdag stuur ik deze mail rond. Ik kreeg daar zulke mooie en lieve reacties op dat ik heb besloten om de tekst, iets wat aangepast, ook op mijn website te plaatsen. Voor sommigen van jullie kan dit dus een herhaling zijn. En misschien juist wel daarom. Vaak moet jouw brein iets meerder keren horen of zien voordat het “land”

Het is officieel zomer !!! Heerlijk buitenleven. Ik hou ervan. ’s Morgens mijn ontbijt nuttigen op mijn terras in de ochtend zon. Ramen en deuren open, alles staat in bloei en laat zijn mooiste kleuren zien, vogels die fluiten, kikkers met hun concert langs de sloot, vlinders die voor je neus voorbij vliegen in al hun kleuren. Voor mij een perfecte start van de dag.

Helemaal ontspannen de dag beginnen. Dat kun jij ook en met de vakanties in het vooruitzicht een must vind ik. Daarom wil ik jullie wat tips geven om relax op vakantie te gaan en zo ook relaxed vakantie te hebben

Vaak is het al lastig om overzicht te hebben als je vermoeid bent, stress ervaart en met een burn out is het helemaal lastig. Op vakantie gaan kan dan veel stress geven. De voorbereidingen geven vaak al de nodige prikkels. Je moet dit nog regelen, je wilt dat nog kopen, de hond of kat moet nog onderdak. Als je eraan denkt heb je al geen zin meer. Om over die reis nog maar te zwijgen.

Ik wil dat je nu al met deze tips begint en niet wacht totdat het vakantie is. Door nu al te beginnen bouw je energie op en start je vakantie relax.


Tip 1

Begin de dag met 5 -10 min voor jezelf. Luister naar een inspirerende podcast, of muziek voor een positieve energie en start van de dag. Zo zet je de toon van je dag. Tune in op jezelf en zet jezelf op de eerste plaats. Nog voor dat je jouw telefoon checkt op app of andere sociaal media, eerst jij. Tunen in op JOUW.

Tip 2

Start de dag met positieve gedachten en goede intenties. Wat je uitstraalt, krijg je terug. een affirmatie kan hier goed bij helpen. bijv:

Today is going to be incredible
 

Tip 3

Eet mindful. Als je begint met een gezond ontbijt heb je een goede start van de dag. Je hebt de nodige vitamines en mineralen binnen en meteen energie voor de dag. Maar let ook op hoe je eet. Wat proef je, hoe ruikt het, hoe smaakt het? Geniet van je ontbijt. Voor tips kijk verder op de website.

Tip 4

Drink genoeg water. Het is belangrijk om goed water of kruidenthee te drinken. Je lichaam bestaat 70% uit water, waarvan je ’s nachts ook wat verliest. Neem zodra je uit bed komt een glas water om het aan te vullen. Wist je dat als je genoeg drinkt ook beter kunt concentreren? Bij warm weer kun je fruit aan je water toevoegen. Zo heb je wel een smaakje en geen suikers.

Tip 5

Begin je dag met yoga oefeningen om je spieren te stretchen. Vooral je nek en rugspieren vinden het heerlijk als ze ’s morgens al wat worden opgewarmd.

Tip 6

Zet realistische doelen en handelbare verwachtingen voor de dag. Maak een to do lijst die realistisch is en handelbaar voor jou. Streep af wat je hebt gedaan, zo houdt je overzicht en rust in je hoofd.

Voor de vakantie is deze tip natuurlijk helemaal van van toepassing.
Maak een lijstje van wat je mee wilt nemen op vakantie. Van kleding tot EHBO koffer tot belangrijke papieren.
Ga je met de auto op vakantie, zorg dat deze op tijd is nagekeken om de rit aan te kunnen. Heb je tolvignetten nodig, regel die dan op tijd.
Ga je met het vliegtuig, zorg dat je weet hoe zwaar koffer mag zijn en op tijd de benodigde papieren voor elkaar heeft. Denk ook aan inentingen als je wat verder weg gaat. En geniet ook van deze voorbereidingstijd. Google naar plekken die je wilt bezichtigen. Dat geeft energie en je komt al helemaal in de vakantiestemming.

Tip 7

Luister naar de seintjes van je lichaam en rust op tijd. Wordt je wakker en voel je dat het niet je dag wordt vandaag? Neem daar meteen actie op, ongeacht wat er op de planning staat. Begin met de bovenstaande 5 tips op een rustig tempo die goed voelt voor jou. Zeg afspraken af en/of verzet ze, rommel thuis wat aan om een tempo dat past bij jou en vraagt je lichaam om te slapen doe dat dan ook. Daarna zul je energieker zijn. Een win-win situatie voor jou en je omgeving.

Ga na het rust/slapen niet meteen als een idioot weer van alles doen. je hebt net wat energie in je emmer gegooid, nou moet je niet meteen alles weer opmaken. Geniet ervan dat je weer wat energie heb, dat je humeur beter is, voel dat je in balans bent.

Ook tijdens je vakantie is het enorm belangrijk goed te luisteren naar je lichaam, plan niet te veel vooruit in je vakantie. Wordt wakker, kijk dan hoe jij je voelt en waar je zin in hebt om te doen.

Ik mag in de vakantie graag op pad, natuur zien, plaatsjes bekijken, cultuur opsnuiven of te wel de omgeving bekijken. Ook iets actiefs doen als kanoën, wandelen door een kloof of stand op paddlen ,ik ben ervoor te vinden. Soms moet je daar even voor rijden. Tijdens mijn burn out hield ik daar rekening mee. We keken wat het weer werd, een dag ervoor hadden we een campingdag, de dag zelf gingen we op tijd op pad en de dag erna was weer een campingdag. Houd rekening met jezelf. Zo kun jij ook van de vakantie genieten.

Tip 8

Zet jezelf op 1. Tijdens de vakantie zit je ineens met z’n allen bij elkaar op de lip. Dit kan wrijving geven. Ga niet voor iedereen zorgen en alle ballen de lucht in houden. Jij hebt ook vakantie, dus geef je grenzen liefdevol en duidelijk aan, delegeer dingen uit. Wij gaan naar een camping, wat betekent dat mijn stiefdochter ook moet helpen met de afwas, haar kamer wat op orde houden, dat soort dingen. Maar neem ook tijd voor jezelf. Ga je verzinken in het boek en laat de kids lekker naar het zwembad gaan, neem je yogamat mee en ga ’s morgens yogaoefeningen doen (ik doe dat wel). Of ga met z’n 2en fietsen terwijl de kids bij het zwembad zijn (uiteraard moeten ze oud genoeg hiervoor zijn) en neem een ijsje onderweg.

Tip 9

Ga je mobiele telefoon bij langs en gooi eraf wat jij niet gebruikt, waar je geen contact mee hebt etc. Kijk alleen naar wat echt een bijdrage geeft aan jouw positieve energie. Leg hem ook vaker weg, zo wordt de prikkeling ook minder en je energie vergroot je. Ook in de vakantie, kijk alleen bepaalde tijd op je telefoon, ipad of wat dan ook. Gebruik je telefoon voor de rest om prachtige plaatjes te schieten en zo mooie herinneringen te maken.

Tip 10

Wees aan het eind van elke dag dankbaar. Kijk wat allemaal gelukt is, welke hobbels je hebt overwonnen en schrijf ze op. Je zult zien dat je dan vooruitgang in jouw proces ziet.
In de vakantie schrijf ik elke dag op wat we gedaan hebben. Dit doe ik al jaren, het is zo prachtig om terug te lezen. Ik heb jaren geleden er 1 dik schrift voor gekocht zodat ik er jaren achtereen in kan schrijven. Bij het terug lezen beleef je de vakantie nog een keer. Je krijgt dan van die opmerkingen: “O mam, ik lees hier…, weet je nog. Of “jeetje dat was ik al helemaal vergeten.
Terug naar dankbaarheid opschrijven, ook hier krijg je dus “jeetje wat ben ik al persoonlijk gegroeid” en zo heb je een punt om trots op te zijn en waardoor je zelfwaarde groeit. Je ziet namelijk wat je allemaal aan kan en wat voor een prachtig mens je bent.

Facebookby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *