Blog

Magnesium een krachtig mineraal!!!!

Het ondergeschoven kindje onder de mineralen. Daarom tijd om daar een blog over te schrijven.

Er zijn veel mensen met klachten als, vermoeidheid, kramp in de spieren, slecht slapen. Magnesium is HET mineraal die hierbij helpt. Men heeft totaal geen idee hoe mooi en breed dit mineraal werkt. Ook veel artsen hebben geen idee hoe het werkt. Zelf gebruik ik magnesium al jaren. Ondanks mijn gezonde levensstijl heb ik het als supplement naast mijn voeding nodig. Ik vind dan ook dat dit een basissupplentie is.

Wat is magnesium, wat doet dit mineraal, kun je ook een te kort hebben en welke vorm is het beste, zijn vragen die ik in dit blog behandel.

Wat is magnesium?

Je hebt vast wel van dit mineraal gehoord. Hij staat vooral bekend als stress mineraal. Ook is bij velen bekend dat hij werkt op botten en spieren. Maar zijn werking gaat veel verder.

Wat doet het mineraal?

Magnesium helpt bij de werking van een 300 tal enzymen, waardoor hij dus (voedings-)stoffen kan omzetten in energie. Hij werkt bij de prikkeloverdacht van zenuw- en spiercellen, Werkt op ons neurologisch systeem. Helpt bij de vorming van botten en een sterk gebit. Geeft ontspanning op onze spieren. , geeft psygologisch balans en stabiliseerd de bloeddruk en bloedsuikerspiegel. t

Wat een veelzijdig mineraal is dit hé!! Het zit in elke cel van ons lichaam. Ik raak er niet over uitgesproken. Zo’n prachtig mineraal als dit is!!!!!!. En dat terwijl we hem massaal te kort komen. Want zoals je leest heeft hij een positieve invloed op je bloeddruk. Dat terwijl de meerderheid van Nederland aan de bloeddrukverlagers zit. En wat dacht je van het in balans houden van je bloedsuikerspiegel? Hoeveel mensen zitten er niet met insulineresistentie? Ook hier ligt magnesuim tekort aan ten grondslag.

Even een lijstje van symptomen van te kort aan magnesium:

  • Verkrampte spieren
  • Hoofdpijn/migraine
  • Gespannen zenuwen
  • Vermoeidheid
  • Menstruatieklachten
  • Prikkelbaar
  • Overspannen
  • Slaapproblemen
  • Slechte doorbloeding
  • Duizeligheid
  • Koude voeten
  • Astma
  • Fribomyalgie
  • PMS
  • Menstruatiepijn
  • Diabetes 2
  • Spijsverteringsproblemen

Er is een kinderarts die zegt dat ADHD en Autisme een uiting van magnesium tekort kan zijn. Stress trekt magnesium uit je lichaam, neem dus extra magnesium als je sport of onder stress gebukt gaat.

Wanneer loop je risico op een ernstig te kort?

Er wordt aanbevolen dat een volwassene ongeveer 375 mg magnesium binnen te krijgen. Toch kun je een risico lopen een te kort te krijgen. Even een lijstje van risico’s :

  • Overgewicht
  • Dagelijkse alcohol inname
  • Roken
  • Veel koffie drinken
  • Medicijngebruik (ook de anticonceptie pil)
  • Hoge inname van frisdrank (zit fosfaat in)
  • Zwangerschap/Borstvoeding

Welke vormen zijn er en welke is de beste?

Er zijn vele vormen. Om te beginnen die in onze voeding. Maar er zijn ook supplementen. Probeer eerst met voeding je magnesium gehalte omhoog te krijgen. Verbruik je veel magnesium, dan is mijn advies om een supplement ernaast te nemen.

Magnesium in voeding vind je in:

  • Roggebrood
  • Groene bladgroenten (denk aan spinazie)(maar ook kikkererwten)
  • Noten en zaden (pompoenpitten, paranoten, sesamzaad, walnoten, chiazaad, zonnebloempitten, amandelen)
  • Granen (havermout, boekweit, quinoa, lijnzaad)
  • Chocolade (hoe puurder hoe beterder. Dus geen melkchocolade)
  • Kokos
  • Fruit (bananen, bramen, granaatappel)

Welke vormen zijn er in suppletie?

In supplementen vorm zijn er verschillende soorten magnesium te verkrijgen. Echter niet elke vorm wordt door het lichaam goed opgenomen. Daarnaast word niet op elke verpakking vermeld welke vorm van magnesium er in zit. Wanneer dit het geval is is er meestal de goedkope oxide vorm in verwerkt. Magnesiumoxide wordt bijna niet door het lichaam opgenomen en in het ziekenhuis gebruikt als laxeermiddel. Hierdoor worden veel voedingsstoffen uitgescheiden. Deze vorm kun je dus beter vermijden.

Omdat er veel vormen van magnesium op de markt zijn noem ik hier de beter opneembare vormen:

  • acetaat,
  • bisglycinaat,
  • chloride,
  • citraat,
  • gluconaat,
  • glycinaat,
  • lactaat,
  • malaat,
  • succinaat,
  • sulfaat,
  • tartraat
  • tauraat.

Ik merkt dat het per persoon verschild welke vorm het beste aanslaat. Mijn advies is probeer het uit voeding te halen. Merk je dat dit niet genoeg is dan is mijn advies neem de bisglycinaat vorm of magnesiumglycerofosfaat.

Je zult merken dat je hele lichaam er wel bij vaart. Je kunt je beter concentreren, slaapt beter, je lontje is niet zo kort en dan heb ik de mooiste nog niet genoemd…..meer energie!!! Dus loop niet te lang met je klachten door maar neem het dan als supplement.


Facebookby feather

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: