Recepten

Havermout, DE starter van jou dag.

Sinds een paar jaar start ik mijn dag met havermout. Eerst was het een vaste ingrediënt van mijn eigen muesli. Tegenwoordig kook ik het of maar ik er een notenbrood van. Variatie genoeg dus.

Waarom moet je jou dag starten met havermout?

Havermout is super gezond en een echt kickstarter van de dag. Het brengt je stofwisseling op gang. De koolhydraten in havermout zijn complexe koolhydraten, wat betekent dat ze langzaam worden afgegeven aan je lichaam. Je houdt hierdoor lang een vol en verzadigd gevoel en hij beïnvloed jouw bloedsuikerspiegel niet.

Havermout bevat vezels die niet worden opgeslagen als lichaamsvet. Daarin tegen werken ze meteen op jou verbrandingsmotor en zet je stofwisseling aan het werk. Daarnaast werkt het op je spieren en hersenen, waardoor je fysiek en mentaal meer energie krijgt. Nog een bijkomend voordeel het helpt afvallen.

Wat zit er in havermout?

Neem 100 gram havermout. Hier zit 62 gram koolhydraten in. Waarvan 57.5 gr complexe koolhydraten. Daarnaast 13 gram eiwitten. Goed voor je botten en spieren, wat je ook een vol gevoel geeft.

Naast dit alles heeft havermout nog een gunstige werking op cholesterol, bloeddruk verlagend en diabetes. Er zitten veel vitamine B in, mineralen als mangaan, magnesium, zink en ijzer.

Waar kun je havermout in verwerken?

Je kunt het verwerken in:

  • muesli,
  • overnight oat,
  • koeken,
  • brood,
  • pannekoeken
  • in smoothies
  • gewoon pap van maken

Variatie genoeg voor jou.

Mijn zelfgemaakte muesli heeft havermout als ingrediënt. Ook het recept van de bananenbrood is gemaakt met havermout. Binnekort plaats ik een recept van overnight oat. Super simpel en makkelijk.

Facebookby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *