Recepten

Gezonde chocolade bananenbrood

Het werd weer tijd voor een recept. Van klanten en in mijn omgeving hoor ik vaak dat zij het moeilijk vinden om koekjes en snacks te vinden waar geen suikers aan toevoegd zijn.

Vandaag dus een recept waar geen suikers aan toegevoegd zijn. Handig als je wat kilo’s kwijt wil. Maar zeker ook voor jou die met stress-klachten en een burn out heeft te maken. Ik zal uitleggen waarom.

In dit verrukkelijk recept zitten alleen bananen verwerkt als suikers. Bananen zijn goed voor maag en darmen. Daarnaast bevatten ze antioxidanten die o.a. het zicht verbeteren. Ze zorgen voor een lagere kans op cardiovasculaire aandoeningen en let op burn outers onder ons. Er zit dopamine, l-typtofaan, magnesium in. Deze stofjes zorgen ervoor dat je stemming verbeterd en je depressie verminderd. Daarnaast heeft hij een licht-gunstige werking op je bloedsuikerspiegel. Ook voor constipatie kan de banaan helpen. Neem dan wel de net-niet groene variantie en laat overrijpe liggen. De rijpe hebben een andere werking.

Daarnaast heb ik havermout gebruikt en wat heerlijke noten erin verwerkt. Walnoten, hazelnoten, amandelen en en paranoten. Allemaal boordevol vitaminen en mineralen. O.a. vitamine B en magnesium. Deze laatste is enorm belangrijk bij stress en burn out. Ik heb hier al een keer een blog over geschreven. Dus ga ik er nu niet verder op in.

Wist je dat havermout rijk is aan eiwitten, vitaminen en mineralen. Het perfect past in een koolhydratenarm dieet en goed is voor sporters? De die eiwitten, vetten en vezels is hij ook geschikt voor diabetes.

Een fantastiche start van de dag, maar ook als tussendoor kan het goed.

Hieronder vind je het recept:

Dit recept is voor 1 cake.

Ingrediënten:

  • 60 gram havermout
  • 3 eieren
  • 100 gram volkoren speltbloem ( of ander bloem)
  • 3 grote of 4 kleine rijpe bananen
  • grof gemalen gemengde noten. hoeveelheid toevoegen naar eigen inzicht

Eventueel kun je nog wat honing, stevia of kokosbloesemsuiker toevoegen. Ook vruchten als bosbessen en cranberry’s zijn heerlijk om toe te voegen.

Bereiding :

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet je bakblik in. Prak de rijpe bananen met een vork fijn. Voor de minder rijpe bananen kun je beter een staafmixer gebruiken. Meng de gepureerde bananen met de eieren en meng dit goed door elkaar. Voeg hierbij de bloem,, cacao en havermout toe. Ook dit meng je weer goed door elkaar. Dan voeg je het notenmengsel en eventueel de honing of andere zoetigheid toe. Giet het beslag in het bakblik.

Zet de bananenbrood 45-50 minuten in de oven.

Eet smakelijk.

Facebookby feather

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: