Blog

Gea, hoe ben jij uit je burn out gekomen? + 3 tips

Een vraag die ik vaak krijg en graag met je wilt delen.


Het was 2010 dat mijn lichaam zei:”Gea je hebt zoveel meegemaakt en je loopt jezelf voorbij. Ik heb je zo vaak gewaarschuwd, maar je luistert niet.

Binnen een half jaar 3 mensen verliezen die mij na aan het hart stonden eisten zijn tol. Eén daarvan was mijn vader die al jaren aan COPD leed en het laatste 1,5 jaar werd verpleegd in een tehuis.

Achteraf waren die jaren van zijn hele ziekte periode (ruim 15 jaar) toch erg zwaarwegend geweest voor mij.
Zijn overlijden zorgde ervoor dat er bij mij een zware last van mijn schouders viel. Niet meer elke dag denken “hoe gaat het?”, niet meer je hart die een slag overslaat als de telefoon gaat, niet meer richting Ermelo rijden met geknepen billen want hoe tref ik hem dit keer aan?
Dit is allemaal wat ik achteraf voelde, in het moment zelf had ik dit niet door.


De burn out legde mij totaal lam. Klachten als concentratieproblemen, hyperventilatie, geen uithoudingsvermogen ( kon nog geen 500 meter lopen om mijn hondje uit te laten), zeer moeilijk prikkels kunnen verwerken zijn zo een paar waar ik dagelijks last van had. Mijn emmer was vol,  even rusten op de bank was voor mij te kort om mij weer op te laden. Ik voelde me totaal op en leeg, alsof mijn lichaam en ik niet meer met elkaar communiceerden

Het leven dwong mij om naar mezelf te kijken, compassie voor mezelf te ontwikkelen, grenzen aangeven en bewaken.
Die laatste 2 waren een uitdaging voor mij als Hsp-er en pleaser. De burn out heeft mij uitgedaagd hiermee aan de slag te gaan. 
Mijn grens aan te geven zonder te denken ” maar wat zal die ander denken?”, of deze….” misschien wordt ie wel boos en mag ie mij niet meer” …..
” maar eerst kon ik dat ook, duswat vond ik het lastig.


Toch merkte ik dat als ik mijn grens aan gaf, zonder in te vullen voor een ander, het mij rust gaf. Elke keer kwam ik een stukje dichterbij wat ik voel en belangrijk vind.Ook werden mensen niet boos, maar respecteerde mijn mening of keuze (uitzondering daar gelaten). Wat een opening was dat, wat had ik het toch al die tijd door een verkeerde bril bekeken. 

Tip 1: Gebruik geen NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)


Uit mijn comfortzone ging ik stap voor stap de grenzen bewaken en verder met ontwikkelen van mijn intuïtie en zelfcompassie. Dit zonder medicatie, wat een bewuste keuze was van mij.

Tip 2 : Wees lief voor jezelf, heb jezelf lief en geef op die manier je grenzen aan.


Ik voelde dat medicatie mijn gevoelens zou afvlakken, terwijl dit HET moment was om juist naar mijn gevoelens en lichaam te luisteren. Weet je dat je een wandeling en een kop koffie drinken bij iemand niet aan kunt? Doe het dan niet. Voel waar jij op dat moment het meeste energie van krijgt en ga dat doen. ongeacht of dit logisch is voor je hoofd qua tijd of ander gesissle wat het heeft te vertellen. Je gaat iets anders doen dan normaal, dus uit je comfortzone en daar vind je hoofd altijd wat van. Wat zegt die stem diep in jou, jou intuïtie?

Wat ben ik blij dat ik geluisterd heb naar mijn intuitie.Het heeft mij gebracht dat ik bij wie ik nu ben. 

Tip 3: Luister naar de signalen van je lichaam en intuïtie


Ik vind het dan ook zo gaaf en bijzonder wat deze levensles mij heeft gebracht ….een prachtige job als coach.


Want wat ik kan dat kun jij ook. Uit je burn out komen en met stress omgaan, ik heb er programma’s voor gemaakt.


Omdat ik weet dat veel vrouwen het fijn vinden om 1 op 1, in een fijne omgeving  hun problemen bespreken en ikzelf graag op maat coach kun je ook kiezen voor de One-on-one sessie.
Neem contact met mij op als dit goed voelt voor jou .

Veel liefs,

Gea

Facebookby feather

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: