Blog

4 tips voor een stressvrije ochtendroutine

Sinds een paar maanden heb ik echt een ochtendroutine en ik hecht er steeds meer waarde aan. Ik vind het zo een héérlijke en bepalende start van de dag. Echt, een goede start kan je hele dag bepalen. Hoe vrolijk je bent, hoe positief, hoe energiek, waar je vandaag je focus op legt. Zo’n start is het halve werk om een positieve mindset te creëren.

Ik wil graag wat tools met je delen die je kunt verwerken in jouw ochtendroutine. Als jij je moe voelt, down, je hoofd vol met watten hebt dan denk je niet aan een ochtendroutine. Terwijl die je juist kan helpen rust te geven en je mindset te veranderen. Wat kun jij doen om de dag goed te beginnen?

OP TIJD OPSTAAN

Voor mij is dat ook een lastig puntje moet ik bekennen. In de winter en in het voorjaar heb ik nog wel eens moeite om meteen mijn benen naast het bed te gooien. Toch merk ik als ik op tijd op sta er meer uit mijn handen komt gedurende dag, dan wanneer ik tot 11 uur op mijn bed blijf liggen. Ik ben productiever wat energie geeft voor de rest van de dag. Voor jou zeker iets wat je wel kunt gebruiken. Welke tijd vind jij prettig? Voor mij is dat tussen 8 en 9. Maar kijk en voel wat voor jou het beste is.

MEDITATIE

Nog voordat ik mijn benen naast het bed gooi doe ik op bed wat yoga oefeningen die mijn spieren opwarmen. Daarna neem ik bewust een moment van rust. Even niet denken, maar meditatie voor ongeveer 5 minuten. Daarna nog wat oefeningen op mijn yoga mat en mijn dag kan starten. Al met al zo’n 10 minuten. Je dag start dus 10 minuten RUST. Dus het eerste rust moment voor de dag heb jij al te pakken. Plan hem in. Je hebt er de rest van de dag en van je genezingsproces profijt van.

GOED ONTBIJT

Ik kan niet zonder mijn ontbijt en vind het een goede start van de dag. Het geeft mij meteen al energie. Iets wat jij natuurlijk ook enorm goed kunt gebruiken. Mijn favoriete ontbijt is toch echt met havermout.

Door de vele variaties die je met havermout kunt maken (overnight oat, notenbrood, smoothies), met daarnaast nog de vele voordelen voor je gezondheid (balans in je bloedsuikerspiegel, vol vezels, verzadigd gevoel) en energie is dit echt een goede starter. Maar kijk welke ontbijt goed voelt voor jou.

BEWEGEN

Hoe heerlijk is het om na je ontbijt heerlijk naar buiten te gaan en in beweging te komen. Heerlijk een frisse neus halen. Ik maak elke morgen een wandeling met mijn honden. Ik ben ongeveer 30 minuten in beweging. Op mijn vrije dag vaak 1 uur. Vind je wandelen niks neem je gewoon de fiets. Door die frisse lucht gaat je stresslevel naar beneden. De beweging is goed voor je bloedsomloop, je gewrichten en je hart. En wat dacht je van het gevoel als je weer thuis bent. Het “Yes I did it”gevoel. Dat maakt je productiever en motiverend voor de rest van de dag.

Ik noem het bewust bewegen en geen sporten. Als jij een burn out hebt is het niet verstandig op volop te gaan sporten. Je hebt geen energie en die krijg je in deze gezondheidstoestand al helemaal niet door actief in de sportschool bezig te zijn. RUST dat is wat je lichaam wil, met daarnaast gebalanceerde beweging. Kun jij de ene dag maar 10 minuten lopen dan is dat goed, loop je de andere dag 15 minuten super. Voel wat je lichaam wil en kan.

EEN PLANNING MAKEN

Ik ben een intuïtief persoon, maar toch maak ik vaak wel een to-do-lijst. Soms ‘s morgens maar meestal een avond van te voren.. Zo heb ik een richtlijn wat die dag moet gebeuren, waar mijn man moet inspringen en of ik ook wat taken en mijn kinderen moet delegeren. Mijn man zit in 5-ploegendienst en naast ondernemer heb ik, zoals je waarschijnlijk wel weet, nog een baan. Er zijn dus dagen dat de kids moeten bijspringen met bijvoorbeeld eten maken, stofzuigen, honden uitlaten en dat soort klusjes.

Maken van een to-do-lijst geeft je dus een goed beeld van hoe druk je die dag bent en waar je rust in kunt bouwen. Doe dit ook. Zet daar echt een X en houd je eraan.

Dit to-do-lijstje kun je op papier schrijven, maar ook op je telefoon zetten. Ikzelf kies voor het laatste. Heb ik een taak gedaan vink ik het af en anders verschuift hij naar de andere dag en het kost geen papier.

Zoals ik al zei ben ik intuïtief en is dus deze lijst voor mij niet leidend, maar een richtlijn. Voor jou die met een burn out of stress zit is het wel beter om je er aan te houden. Het geeft je stabiliteit en inzicht in je energie- en rust momenten van die dag. Dat is de “key to herstel”.

Suc6

Facebookby feather

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: